Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa

Tytuł:
Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa
Types of competence of the European Union and EU tax policy
Autorzy:
Kuś, Artur
Data publikacji:
2014-06-02
Wydawca:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Tematy:
competences of the European Union
EU tax law
sovereignty
taxes
kompetencje Unii Europejskiej
unijne prawo podatkowe
suwerenność
podatki
Źródło:
Studia z Polityki Publicznej; 2014, 1, 2(2); 79-95
2391-6389
2719-7131
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W Unii Europejskiej aktualnie funkcjonują trzy rodzaje kompetencji: wyłączne, dzielone oraz wspierające (uzupełniające i harmonizujące). Dla każdego państwa bardzo ważne jest autonomiczne władztwo podatkowe i związana z tym samodzielność w kształtowaniu polityki podatkowej. Państwa przystępujące do Unii Europejskiej musiały się jednak liczyć z tym, że od momentu przystąpienia nie będą miały swoistego monopolu na tworzenie w pełni niezależnych i autonomicznych regulacji podatkowych. Prawo podatkowe UE służy przede wszystkim prawidłowemu funkcjonowaniu rynku wewnętrznego UE. Celem krajowego prawa podatkowego jest w głównej mierze zapewnienie dochodów państwu. Zatem główną cechą krajowego prawa podatkowego jest funkcja fiskalna, a unijnego - prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Prawo podatkowe UE sensu largo stanowi zbiór przepisów prawa unijnego (pierwotnego i wtórnego) dotyczących i mających wpływ na prawo podatkowe poszczególnych państw członkowskich. Prawo podatkowe UE sensu stricto stanowi natomiast zbiór przepisów prawa unijnego odnoszących się i stosowanych bezpośrednio w prawie podatkowym państw członkowskich UE. W dużym uproszczeniu można przyjąć, że są to przepisy dotyczące opodatkowania przede wszystkim podatkami pośrednimi.

The European Union currently operates three types of competence: exclusive, shared and supporting (complementary and harmonization). For each country, it is very important autonomous power of taxation and the ensuing independence in shaping tax policy. Countries acceding to the European Union, however, have to reckon with the fact that 80 Artur Kuś Studia z Polityki Publicznej since joining will not have a kind of monopoly on the creation of a fully independent and autonomous tax regulations. EU tax law is primarily the proper functioning of the EU internal market. The aim of the tax legislation is mainly provide income for the state. Thus, the main feature of the national tax law is fiscal function and the EU's - the proper functioning of the internal market. EU tax law in the broad sense (sensu largo) is the collection of EU law (primary and secondary) concerning and affecting the tax law of the Member States. EU tax law in the strict sense (sensu stricto) is a set of rules while EU law relating to and used directly in the tax law of the Member States of the EU. In the simplest terms it can be assumed that these are the rules relating to the taxation mainly indirect taxes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz