Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zarządzanie emocjami na sali rozpraw a terapeutyczne cele postępowania sądowego

Tytuł:
Zarządzanie emocjami na sali rozpraw a terapeutyczne cele postępowania sądowego
Management of Emotions in A Courtroom and Therapeutic Goals of Judicial Proceedings
Autorzy:
Najda, Magdalena
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Tematy:
emocje na sali rozpraw
zarządzanie emocjami
terapeutyczne cele postępowania
sądowego
emotions in the courtroom
emotion management
therapeutic goals of court proceedings
Źródło:
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka; 2021, 20, 1: Wymiar sprawiedliwości wobec dzieci; 159-178
1644-6526
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Z badań naukowych wynika, że emocje i poznawcze reprezentacje toczącej się na Sali rozpraw sprawy wpływają na zdrowie psychiczne uczestników postępowania, a w szerszej perspektywie –całych społeczeństw. Od lat 90. problem ten jest dostrzegany i badany przez terapeutyczną jurysprudencję, której najważniejsze założenia mówią o terapeutycznej i antyterapeutycznej mocy postępowania sądowego. Podstawową rolę we właściwym wykorzystaniu tych możliwości odgrywają główni aktorzy postępowania, pełnomocnicy i przede wszystkim sędziowie. W artykule poruszono problem zarządzania przez sędziego pozaprawną warstwą postępowania sądowego w sprawach dotyczących dzieci. Przedstawiono strategie i przykłady stosowania przez sędziów technik kierowania emocjami na sali rozpraw. W podsumowaniu zaproponowano szersze otworzenie się wymiaru sprawiedliwości na wiedzę psychologiczną, psychiatryczną i socjologiczną, a także szkolenia rozwijające umiejętności sędziów w zakresie wzmacniania terapeutycznego oddziaływania sali sądowej.

Research shows that emotions and cognitive representations which appear in judicial proceeding have impact on health of victims, offenders, and other people involved in the legal process, including the whole society. The phenomenon has been explored by the Therapeutic Jurisprudence movement since early nineties. The approach suggests that the law and legal procedure can function as a therapist. The main roles in producing therapeutic or anti-therapeutic consequences of court proceedings play judges. The purpose of this article is to show how judges manage to control psychological dimension of courtroom proceedings in which children are involved, to foster its therapeutic outcomes. Some examples of emotional control strategy and techniques are presented. In conclusion interdisciplinary approach to judicial proceedings is recommended as well as trainings for judges in identifying therapeutic goals of court hearing and applying useful techniques explicitly and systematically.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz