Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Akceptacja osób z niepełnosprawnością a doświadczenia integracyjne w szkole

Tytuł:
Akceptacja osób z niepełnosprawnością a doświadczenia integracyjne w szkole
Acceptance of people with disabilities and integration experiences at school
Autorzy:
Kazanowski, Zdzisław
Żyta, Agnieszka
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Tematy:
akceptacja
niepełnosprawność
doświadczenia integracyjne
acceptance
disability
integration experiences
Źródło:
Forum Pedagogiczne; 2020, 10, 2; 121-133
2083-6325
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The issue of acceptance of people with disabilities is multidimensional and can be analysed in relation to various factors. The study presents the results of research on the level of acceptance of people with disabilities by respondents who have had previous contacts with such people at school. Contacts between the respondents and people with disabilities in primary, lower secondary and upper secondary schools were analysed separately. The study involved 313 people, including 156 women (49.84%) and 157 men (50.16%). The average age of the respondents was 34.7 years. The study used The Persons with Disabilities Acceptance Scale by Z. Kazanowski. The results of the research revealed that the respondents declared the highest level of acceptance with regard to the inclusion of people with disabilities in the institutions of social life, while the readiness to recognise their competences was at the lowest level. There were also statistically significant differences between people who had had contacts with students with disabilities at school and those who had not had such experience in accepting support given to people with disabilities.

Temat dotyczący akceptacji osób z niepełnosprawnością ma charakter wielowymiarowy i może być analizowany w odniesieniu do różnych czynników. Opracowanie prezentuje wyniki badań poziomu akceptacji osób z niepełnosprawnością w kontekście wcześniejszych kontaktów badanych z takimi osobami w szkole. Oddzielnie analizowano kontakty badanych z osobami z niepełnosprawnością w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej (średniej). W badaniu uczestniczyło 313 osób, w tym 156 kobiet (49,84 proc.) i 157 mężczyzn (50,16 proc.). Średnia wieku badanych wynosiła 34,7 lat. W badaniach zastosowano Skalę Akceptacji Osób z Niepełnosprawnością autorstwa Z. Kazanowskiego. Wyniki ujawniły, iż badani deklarowali najwyższy poziom akceptacji w odniesieniu do włączenia osób z niepełnosprawnością do instytucji życia społecznego, gotowość natomiast do uznania ich kompetencji znajdowała się na najniższym poziomie. Wystąpiły także istotne statystycznie różnice (p<0,005) między osobami, które miały w szkole kontakt z niepełnosprawnymi uczniami i tymi, które nie miały takich doświadczeń, szczególnie w zakresie akceptowania wsparcia udzielanego osobom z niepełnosprawnością.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz