Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Znaczenie czytania mowy w niedosłuchu związanym z wiekiem (presbycusis): czy posiadamy trzecie ucho?

Tytuł:
Znaczenie czytania mowy w niedosłuchu związanym z wiekiem (presbycusis): czy posiadamy trzecie ucho?
Autorzy:
Reis, Luis Roque
Escada, Pedro
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Index Copernicus International
Tematy:
niedosłuch związany z wiekiem
niedosłuch czuciowo-nerwowy
czytanie mowy
Źródło:
Polish Journal of Otolaryngology; 2017, 71, 6; 38-44
0030-6657
2300-8423
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie: Jak dotąd nie przeprowadzono badań dotyczących znaczenia czytania mowy u osób z upośledzeniem słuchu związanym z wiekiem. Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy zrozumiałość słów w niedosłuchu związanym z wiekiem (presbycusis) poprawiła się dzięki czytaniu mowy oraz porównanie umiejętności czytania mowy u osób z niedosłuchem o różnym stopniu nasilenia. Materiał i metody: Przeprowadzono analityczne i przekrojowe badanie wśród pacjentów w wieku powyżej 65 lat, którzy zostali podzieleni na dwie grupy: – badawczą z 29 osobami (n = 58 uszu), u których występowało obustronne czuciowo-nerwowe upośledzenie słuchu zgodne z niedosłuchem związanym z wiekiem (presbycusis) (74,1 ± 9,4 lat) – kontrolną z 10 osobami (n = 20 uszu) o maksymalnym niedosłuchu w stopniu lekkim (73,8 ± 8,5 lat). Wszyscy pacjenci zostali poddani ocenie zgodnej z protokołem, który obejmował pełne badanie lekarskie i audiologiczne, uwzględniające audiometrię słowną bez obserwowania i z obserwowaniem twarzy audiologa. Ustalono, że w każdej z grup występowała poprawa progu zrozumiałości mowy (Speech Reception Threshold; SRT). Przeprowadzono analizę opisową i statystyczną, przyjmując poziom istotności 0,05 (5%). Wyniki: Test Signal ujawnił statystycznie istotną różnicę w rozumieniu pomiędzy wynikami „z czytaniem mowy” i „bez czytania mowy” w grupie badanej (p <0,001 <0,05). Takie same wyniki statystyczne stwierdzono w grupie kontrolnej przy użyciu testu Wilcoxona. Test Manna-Whitneya wykazał, że wyniki były bardziej znaczące w grupie badanej (z = -5,835 i p <0,001). Dyskusja: Osoby z niedosłuchem związanym z wiekiem i upośledzeniem słuchu lepiej radziły sobie z rozumieniem słowa mówionego, gdy słuchanie tych słów połączone było z czytaniem mowy. Omawiane zjawisko zdaje się wskazywać na to, że obserwacja twarzy rozmówcy działa jak trzecie ucho.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz