Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Skazani na szeroką samodzielność”. Chłopskie dzieciństwa w świetle powojennych pamiętników. Perspektywa new childhood studies

Tytuł:
„Skazani na szeroką samodzielność”. Chłopskie dzieciństwa w świetle powojennych pamiętników. Perspektywa new childhood studies
“Condemned to Comprehensive Self-Reliance”. Peasant Childhood and Inconspicuous Agency in Post-War Diaries. A New Childhood Studies Perspective
Autorzy:
Rakoczy, Marta
Data publikacji:
2022-09-08
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czasopisma i Monografie PAN
Tematy:
peasant diaries
peasant childhoods
new childhood studies
inconspicuous agency
self-reliance
social advancement
chłopskie pamiętniki
chłopskie dzieciństwa
sprawczość niepozorna
samodzielność
niewidoczny awans społeczny
Źródło:
Kultura i Społeczeństwo; 2022, 66, 2; 141-162
2300-195X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tekst stanowi analizę narracji na temat dzieciństwa, obecnych w pamiętnikach chłopskich napisanych niedługo po II wojnie światowej i odwołujących się do chłopskich losów okresu międzywojennego, badanych w perspektywie new childhood studies. Artykuł ukazuje, jak konstruowane są w nich dzieciństwa i czemu opowieść o nich służy, a także jak narracje te sytuują się w obszerniejszym kontekście nowoczesnych dyskursów tworzonych wokół dziecięcości przez inne klasy społeczne. Problemem głównym tekstu jest pytanie o to,  czym może być w ich świetle dziecięca sprawczość i w jaki sposób wiąże się ona z zagadnieniem społecznego awansu. W tekście twierdzę, że cicha, niewidoczna dziecięca samodzielność ‒ rozumiana jako milcząca sprawczość ‒ wymyka się ówczesnym, dorosłym narracjom zorientowanym na ukazanie awansu, a jednocześnie jest dla osiągnięcia owego awansu kluczowa.  

The article analyses narratives on childhood present in peasant diaries written shortly after World War II, and referring to peasant memories of the interwar period. The text is written in the perspective of new childhood studies. It shows how childhood is constructed in these written practices, and what purpose the narratives serve, as well as how these narratives are positioned in the broader context of modern discourses created around childhood by other social classes. The central issue tackled in the paper is their portrayal of children’s agency, and how it relates to the question of social advancement. The author argues that children’s silent and invisible self-reliance—understood as inconspicous agency—eludes the adult narratives of the time, focused on depicting advancement, and at the same time is crucial for achieving such advancement.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz