Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bohaterowie prozy dla dzieci i młodzieży oraz ich wpływ na młodych odbiorców

Tytuł:
Bohaterowie prozy dla dzieci i młodzieży oraz ich wpływ na młodych odbiorców
Heroes in the Children’s and Youth Prose and Their Influence on Teenager Readers
Autorzy:
Łazarska, Danuta
Data publikacji:
2023-01-26
Wydawca:
Uniwersytet Wrocławski. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
Tematy:
a literary hero
children’s and youth prose
a pupil
perception of literature
bohater prozy dla dzieci i młodzieży
odbiór literatury
młody czytelnik
nauczyciel polonista
Źródło:
Filoteknos; 2022, 12; 161-173
2657-4810
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autorka tekstu wychodzi od rozważań skupionych na zagadnieniach teoretycznoliterackich, konkretnie zaś na kategorii bohatera książek dla dzieci i młodzieży oraz oddziaływaniu postaci na odbiorców. Następnie przedstawia wybrane wyniki badań empirycznych, które przynoszą odpowiedź na główne pytanie badawcze: jak bohaterowie prozy dla dzieci i młodzieży wpływają na młodych czytelników? Prezentuje rezultaty prowadzonych przez kilka lat badań nad szkolną recepcją baśni oraz wyniki sondażu diagnostycznego z 2019 roku. Ten ostatni polegał na gromadzeniu pisemnych wspomnień przyszłych nauczycieli polonistów na temat oddziaływania na nich bohaterów prozy dla dzieci i młodzieży w okresie, gdy byli niedorosłymi czytelnikami. Zebrany materiał empiryczny jest bogaty i daje możliwość odpowiedzi na główne pytanie badawcze. Staje się również podstawą wielostronnych refleksji m.in. nad zadaniami nauczyciela polonisty.

The Author starts from considerations focused on theoretical and literary issues, particularly on the literary heroes category as well as heroes in books for children and youth and the influence thereof on readers. Then she introduces selected results of empirical research which provides answers to main research questions: how heroes in children’s and youth prose influence on teenager readers? She presents results of the research that she has been carrying out for several years on the school perception of fairytales as well as results of the diagnostic survey of 2019. The latter consisted in gathering written reminiscence of future Polish teachers about the impact of their heroes from children’s and youth books on them when they were teenagers. The gathered empirical material is rich and provides a possibility to give an answer to main research questions. It shall also constitute a basis for reflections on a role of their heroes from children’s and youth books or tasks of a Polish teacher.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz