Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Specyfika kontraktu trójstronnego w pracy psychoterapeutycznej z adolescentem i jego rodzicami

Tytuł:
Specyfika kontraktu trójstronnego w pracy psychoterapeutycznej z adolescentem i jego rodzicami
Autorzy:
Przybylski, Piotr
Data publikacji:
2021-12-30
Wydawca:
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Wydawnictwo Uczelniane
Tematy:
contract
contracting process
The Three-Cornered Contract
psychotherapy of the adolescent
kontrakt
proces kontraktowania
poziomy kontraktu
kontrakt trójstronny
psychoterapia nastolatka
Źródło:
Edukacyjna Analiza Transakcyjna; 2021, 10; 115-128
2299-7466
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Analiza transakcyjna wniosła niepodważalny wkład w myślenie o kontrakcie, jego formule i znaczeniu w procesie psychoterapii. W artykule przedstawiono koncepcję kontraktu i procesu kontraktowania w ujęciu analizy transakcyjnej oraz jej implikacje w obszarze praktyki psychoterapeutycznej, ze szczególnym uwzględnieniem psychoterapii indywidualnej pacjentów nastoletnich. Omówiona została klasyczna koncepcji kontraktu Erika Berne’a (1966) oraz kontraktu trójstronnego Fanity English (1975) wraz ze szczególnym uwzględnieniem analizy jawnych i ukrytych procesów prowadzących do sukcesu i porażki w terapii adolescenta z perspektywy relacyjnej analizy transakcyjnej (Hargaden, Sills, 2002). W artykule zostały opisane także specyficzne problemy na jakie może natrafić psychoterapeuta w pracy terapeutycznej z nastolatkiem i jego rodzicami z perspektywy rozwijającej się relacji trójstronnej.  

Transactional analysis has made an indisputable contribution to thinking about the contract, its formulation, and its importance in the process of psychotherapy. The article presents the con- cept of contract and the process of contracting in the perspective of transactional analysis and its implications in the field of psychotherapeutic practice, with particular emphasis on individual psy- chotherapy of adolescent patients. Erik Berne’s (1966) classic concept of the contract and Fanita English’s (1975) three-cornered contract are discussed, together with a special focus on the anal- ysis of overt and covert processes leading to success and failure in adolescent therapy from the perspective of relational transactional analysis (Hargaden, Sills, 2002). The article also describes the specific problems a psychotherapist may encounter in therapeutic work with an adolescent and their parents from the perspective of the developing tripartite relationship.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz