Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Determination on carbon dioxide levels in school buildings: the effect of thermal efficiency improvement

Tytuł:
Determination on carbon dioxide levels in school buildings: the effect of thermal efficiency improvement
Badanie stężeń ditlenku węgla w pomieszczeniach szkolnych z uwzględnieniem wpływu termomodernizacji budynku
Autorzy:
Mainka, A.
Zajusz-Zubek, E.
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Politechnika Częstochowska. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
Tematy:
carbon dioxide
schools
school children’s exposure
thermal modernization
ditlenek węgla
szkoły
narażenie uczniów
termomodernizacja
Źródło:
Inżynieria i Ochrona Środowiska; 2018, 21, 2; 155-162
1505-3695
2391-7253
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Indoor air quality (IAQ) in schools is an important public health concern. Particular attention should be paid to children, because they are more vulnerable to air pollution than adults. Although carbon dioxide is not considered a toxic air pollutant, its concentrations inside buildings may have a negative impact on users. The most commonly described health problems include tiredness and its effects (headaches, bad mood, poor attentiveness). Carbon dioxide concentrations are often used as a surrogate for the rate of outside supply air per occupant. Permissible concentration of carbon dioxide in confined spaces is 1,000 ppm. This minimum sanitary requirement is recommended by the European Office of the WHO and ASHRAE. The Polish Committee for Standardization has established general guidelines concerning the quality of air inside non-residential buildings. This standard was drawn up based on EU directives, through classification of IAQ, as it is influenced by the CO2 concentrations above the outdoor level (ΔCO2). Based on the above regulations, the increase in indoor CO2 concentrations in relation to CO2 concentrations in outdoor air (CO2) were measured along with physical parameters (temperature and relative humidity) to evaluate IAQ in the classrooms of two primary schools built in the nineteenth century in Poland. More than 100-year-old buildings built of bricks before World War II are a frequent occurrence in rural schools in the area of Upper Silesia, Poland. One of the school buildings underwent thermal effectiveness improvement while the other has not been modernized in these terms yet. The aim of the research was to check the extent to which thermal modernization of an old public building influences indoor air quality in the context of concentrations of carbon dioxide. The measurement period was chosen for late spring in order to avoid the impact of municipal emissions (so-called low emissions) common in rural areas. The average concentration of carbon dioxide in school rooms after thermal modernization (WTM) were higher than the concentrations observed in the school not subjected to thermal modernization (NTM). The CO2 concentrations ranged from 1,287±333 ppm to 2,146±386 ppm and from 936±196 ppm to 1,878±567 ppm in WTM and NTM school buildings, respectively. The results clearly indicate a higher occurrence of poor air quality (up to 70% of time during the school days) in the thermally improved school building compared to the one without thermal improvement (up to 52% of the time). The measurements also showed that the exposure of school children to elevated carbon dioxide concentrations during classes was higher in thermally improved primary school buildings, which in turn may represent a health concern.

Pomimo iż ditlenek węgla nie jest uważany za trujące zanieczyszczenie powietrza, poziomy jego stężeń wewnątrz budynków mogą skutkować negatywnym wpływem na użytkowników danych pomieszczeń. Wśród najczęściej opisywanych problemów zdrowotnych wymienia się uczucie zmęczenia i jego konsekwencje (bóle głowy, złe samopoczucie, kłopoty z koncentracją). W celu oceny potencjalnych skutków zdrowotnych dokonano pomiarów stężeń ditlenku węgla wraz z parametrami fizycznymi (temperaturą i wilgotnością względną) w pomieszczeniach dwóch szkół podstawowych zbudowanych w XIX wieku. Budynek jednej z nich został poddany termomodernizacji, w drugim jej nie przeprowadzono. Uzyskane wyniki wskazują na częstsze występowanie niskiej jakości powietrza w szkole poddanej termomodernizacji (do 70% czasu w ciągu dnia nauki) w porównaniu do szkoły bez termomodernizacji (do 52% czasu). Przeprowadzone badania wskazują, iż uczniowie budynku szkoły podstawowej poddanego termomodernizacji są częściej narażeni na podwyższone stężenia ditlenku węgla w czasie lekcji aniżeli uczniowie budynku szkoły niepoddanego termomodernizacji, co w konsekwencji może dla nich stanowić zagrożenie zdrowotne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz