Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zum Sprecher-Hörer-Verhältnis in deutschen und polnischen Konferenzvorträgen

Tytuł:
Zum Sprecher-Hörer-Verhältnis in deutschen und polnischen Konferenzvorträgen
Autorzy:
Rogozińska, Marta
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Wrocławski. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
Tematy:
speaker-listener relationship
German and Polish conference lectures
spoken scienctific communication
I- / we- / you-perspective in scientific lectures
Sprecher-Hörer-Verhältnis
deutsche und polnische Konferenzvorträge
gesprochene Wissenschaftskommunikation, Ich- / Wir- / Sie-Perspektive in wissenschaftlichen Vorträgen
Źródło:
Linguistische Treffen in Wrocław; 2018, 14; 109-118
2084-3062
2657-5647
Język:
niemiecki
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Lecturer-Listener Relationship in German and Polish Conference Talks The aim of the article is to describe the communication strategies that are used to establish the lecturer-listener relationship in spoken academic discourse in German and Polish. The GeWiss corpora (https: //gewiss.uni-leipzig.de) are the empirical basis of this research. The analysis is focused on metacommunicational and metatextual phenomena (including some addressative forms), which influance the cohesion and the coherence of the conference talks and also affect the means that are used by the speaker to somehow identify with the audience.

Das Ziel des Beitrags sind kommunikative Strategien, die dazu dienen, einen direkten Bezug des Vortagenden in wissenschaftlichen Vorträgen zu seinem kollektiven Rezipienten – dem Publikum – herzustellen. Es wird untersucht, wie die Vortragenden eine Relation zum Publikum gestalten und wie sie sich in dieser Relation positionieren. Der institutionelle Rahmen, in den die Konferenzvorträge eingebettet sind, sorgt dafür, dass der Vortragende ein Gleichgewicht zwischen dem Ich-Bezug als Autor eines wissenschaftlichen Textes und dem Wir-Bezug als Mitglied einer akademischen Gemeinschaft zu finden hat. Die Frage, wie die deutschen und die polnischen Vortragenden die Ich- / Wir- und Sie-Perspektive herstellen, wird zum Thema dieses Beitrags. Schlüsselwörter: Sprecher-Hörer-Verhältnis, deutsche und polnische Konferenzvorträge, gesprochene Wissenschaftskommunikation, Ich- / Wir- / Sie-Perspektive in wissenschaftlichen Vorträgen.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz