Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

ZARADNI INDYWIDUALIŚCI CZY ANOMICZNI EGOIŚCI? STEREOTYPY I AUTOSTEREOTYPY POLSKICH MIGRANTÓW W WIELKIEJ BRYTANII W UJĘCIU ANTROPOLOGICZNYM

Tytuł:
ZARADNI INDYWIDUALIŚCI CZY ANOMICZNI EGOIŚCI? STEREOTYPY I AUTOSTEREOTYPY POLSKICH MIGRANTÓW W WIELKIEJ BRYTANII W UJĘCIU ANTROPOLOGICZNYM
RESOURCEFUL INDIVIDUALISTS OR ANOMIC EGOISTS? STEREOTYPES AND AUTO-STEREOTYPES OF POLISH MIGRANTS IN GREAT BRITAIN IN AN ANTHROPOLOGICAL PERSPECTIVE
Autorzy:
Garapich, Michał P.
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
STEREOTYP
POLSCY MIGRANCI
WIELKA BRYTANIA
ETNICZNOŚĆ
KLASA
STEREOTYPES
POLISH MIGRANTS
GREAT BRITAIN
ETHNICITY
CLASS
Źródło:
Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny; 2016, 42, 2 (160); 5-21
2081-4488
2544-4972
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule podejmuję kwestię stereotypu z perspektywy antropologicznej jako narzędzia danej kultury w naznaczaniu rzeczywistości społecznej, będącego jednocześnie – co nie do końca zostaje uznane przez bardziej socjologiczne teorie stereotypu – wysoce plastycznym, kontekstualnym i zależnym od indywidualnych decyzji aktorów w danym polu władzy. Korzystając z inspirującej teorii stereotypu Zygmunta Benedyktowicza, w celu doprecyzowania wielorakich funkcji stereotypów, przyglądam się w artykule stereotypowi migranta polskiego w Wielkiej Brytanii. Stereotyp Polaków jako zaradnych, obrotnych i ciężko pracujących indywidualistów idzie w parze ze znaczeniowo podobnym, ale o skrajnie odmiennym zabarwieniu etycznym stereotypie Polaków jako nie potrafiących się zorganizować egoistów mających jedynie swój interes na względzie. Aby zrozumieć sens i społeczną funkcję tego stereotypu należy jednak – jak podkreśla Benedyktowicz – patrzeć nie na zawartość stereotypu i kogo on dotyczy, ale przede wszystkim na tego kto go wytwarza.

In this article I look at stereotypes from an anthropological perspective which differs slightly from a sociological one in recognizing its plasticity, context of use and its dependence on social actors’ reproduction in a given field of power. Using an inspiring and refreshingtheory of stereotypes by Zygmunt Benedyktowicz, in order to decode their various meanings and functions I look at stereotypes around Polish migrants in Great Britain. Two similar in meaning but opposite in ethical valuation stereotypes operate there – one that sees Polish migrants and individualistic, opportunity driven, hardworking economic actors, another that treats them as egoistic, unable to organize and inward looking. In order to understand the meanings and functions of these we need to – as Benedyktowicz reminds us – look not at the content and the addressee of the stereotype but who actually produces them.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz