LDR |
|
|
06372cgm#a2200565#i#4500 |
001 |
|
|
3222400307842 |
003 |
|
|
OLSZT 005 |
005 |
|
|
20240125114058.9 |
007 |
|
|
vd#cvaizs |
008 |
|
|
090205s2010####pl#####g######|###vlpol#d |
040 |
|
|
%a OLSZT 005 %c OLSZT 005 %e PNN %d OLSZT 005 |
041 |
0 |
# |
%a pol |
245 |
0 |
0 |
%a Cny język Polaków. %n Pł. 1 %h [Film] / %c reż. Piotr Załuski ; prowadzący Andrzej Litwornia. |
260 |
|
|
%a Olsztyn : %b nagr. własne W-MBP, %c sporz. 2009 %g (Telewizja Polska, 1999). |
300 |
|
|
%a 1 płyta wiz. (DVD) (145 min) ; %b dźw., kolor. ; %c 12 cm. |
336 |
|
|
%a obraz ruchomy 2D %b tdi %2 rdacontent |
337 |
|
|
%a Wideo %b v %2 rdamedia |
338 |
|
|
%a Płyta wideo %b vd %2 rdacarrier |
380 |
|
|
%a Filmy i seriale |
505 |
8 |
|
%a Zawiera: GRECKO-RZYMSKIE KANONY I MOTYWY W POLSKIEJ KULTURZE : ... OBSZAR TRZECH TYSIĄCLECI...(30 min; przykł. architektury greckiej i rzymskiej, ślady klasycystyczne w archit. polskiej, Wergiliusz - twórca Eneidy - wzoru dla liter. na wieki, z Z.Kubiakiem o zw. naszej kultury ze światem gr.-rzym., o początku regularnej liter. pol., Teatr jako najżywszy łącznik z dawną kulturą śródziemnomorską; Renesans: wykszt. się tragedii i komedii z zasadą jedności miejsca, czasu i akcji na przykł. "Odprawy posłów greckich"; teatr w Epidaurze: początki teatru, akustyka, budowa, forma przedstawień i jego reguły [omówienie]; "Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim" ks. M. z Wilkowiecka i jej adaptacje, motywy klasyczne w dramatach Wyspiańskiego "Powrót Odyseusza", "Akropolis"- fragm. insc. Kantora, K.Lupy, Grotowskiego, klasyka w teatrze J.Słowackiego w Krakowie w niecodziennej formie - obraz H.Siemiradzkiego na kurtynie, wpływ "Pochodni Nerona" na Sienkiewicza i "Quo vadis") ; STAROŻYTNOŚCI LITERACKIE XX WIEKU : ...OD SIENKIEWICZA DO KUBIAKA...(27 min; kościółek w Rzymie zw. z legendą o św. Piotrze inspiracją do napisania "Quo vadis; o zw. lit. pol. XX w. z kult. antyczną [Gałczyński, Staff, Rymkiewicz]; nawiązywanie do form antycznych w teatrze polskim od 1530 r. po dziś - ogólnie, wykorz. elem. teatru antycznego na przykł. "Antygony w Nowym Jorku" J.Głowackiego [fragm.], rozmowa z Z.Kubiakiem o gr.-rzym. kanonie ładu i harmonii w liter.) ; POLSZCZYZNA I MIT ŚRÓDZIEMNOMORSKI : ...ZNISZCZENIE I PRZETRWANIE (28 min; Instytut Pamięci Yad Vashem w Jerozolimie - drzewka z tabliczkami z nazwiskami osób ratujących Żydów, in. artyst. memento, rozmowa o śladach tych czasów w pol. liter. np. w "Micie śródziemnomorskim" Jastruna; rec. "Z mojego domu" Różewicza i fragm. jego wystąpienia o swojej poezji, tematyka obrazów Wróblewskiego "Rozstrzelanie" i twórczości Szajny; jak z bigiem lat zmieniała się perspektywa spojrzenia na II wojnę św. - zdystansowanie także u Różewicza czy Szymborskiej, twórczość M.Kołodzieja, pisarze nie kultywujący martyrologii - Herbert, Miłosz; unicestwianie wartości kultury śródziemn. w sowieckich łagrach ["Inny świat" Herlinga-Grudzińskiego]; rec. "Apollo i Marsjasz" Herberta, fragm. wiersza Szymborkiej "Spis ludności"; antyczne ruiny mimo dziejowych katastrof świadectwem trwałości pewnych prawd, zasad i tradycji) ; EUROPEJSKIE OBCOWANIE...TRADYCJA, WARTOŚCI I WIERNOŚĆ (30 min; sceny biblijne na wawelskich arrasach, Mojżesz jako jedna z najbardziej fascynujących postaci - pierwszy prawodawca i jako inspirator wyobraźni artystów np. Michała Anioła; z ks. M.Ziębą o tym jak się umieściła Polska w kult. śródziemn., a jakie wartości wniosło chrześcijaństwo, Pieta w bazylice św. Piotra i jej symboliczna wymowa; dziedzictwo nauki: uniwersytety w Bolonii, Padwie, Florencji, Rzymie, Pradze - ślady polskości, o historii powstania Uniw. Jagiell., wybitnych uczonych Akademii ) ; JAN Z RENESANSU : ...SPADEK PO CZARNOLESIE...(30 min; insc.: pochwała przez Mickiewicza przekładu na jęz. pol. Psalmu Dawida przez Kochanowskiego, kaplica w Zwoleniu: płaskorzeźba poety z rękawiczkami, wyjaśnienie znaczenia symbolu, rodzina poety, wykształcenie; tło społ.-pol. w Polsce w epoce Kochanowskiego; próby ujednolicenia pisanej polszczyzny, traktaty ortograficzne; Miłosz o motywach tłum. Psalmu Dawida, przedstawiciele liter. po śmierci Kochanowskiego; nowa epoka w liter. od Mickiewicza - znaczenie dzieł, język poetycki; hołd złożony przez Różewicza Mickiewiczowi; Słowacki i jego "Grób Agamemnona" - wyżyny pol. poezji patriotycznej; Miłosz o Mickiewiczu i Słowackim, o zagrożeniach liter. jęz. pol. i o wielokierunkowości rozwoju dzisiejszj polszczyzny). |
530 |
8 |
|
%a Źródło nagrania: filmy na kasecie wideo ze zbioru W-MBP. Podstawa prawna: Art. 28 Ustawy o prawie autorskim. |
650 |
|
9 |
%a Edukacja teatralna |
650 |
|
9 |
%a Kultura klasyczna |
650 |
|
9 |
%a Literatura polska |
650 |
|
9 |
%a Tematy i motywy |
650 |
|
9 |
%a Język polski (przedmiot szkolny) |
650 |
|
9 |
%a Szkoły ponadgimnazjalne |
650 |
|
9 |
%a Teatr |
650 |
|
9 |
%a Język polski |
651 |
|
9 |
%a Polska %x kultura %x historia |
655 |
|
9 |
%a Film edukacyjny |
655 |
|
9 |
%a Literatura polska %x historia %y 19 w. |
655 |
|
9 |
%a Literatura polska %x tematyka |
655 |
|
9 |
%a Literatura polska %x historia |
655 |
|
9 |
%a Literatura polska %x historia %y 16 w. |
655 |
|
9 |
%a Literatura renesansu %x historia |
655 |
|
9 |
%a Literatura polska %x historia %y 20 w. |
655 |
|
9 |
%a Literatura romantyzmu %x historia |
658 |
|
|
%a Literaturoznawstwo |
658 |
|
|
%a Edukacja i pedagogika |
658 |
|
|
%a Językoznawstwo |
658 |
|
|
%a Historia |
658 |
|
|
%a Kultura i sztuka |
740 |
0 |
2 |
%a Grecko-rzymskie kanony i motywy w polskiej kulturze : obszar trzech tysiącleci |
740 |
0 |
2 |
%a Starożytności literackie XX wieku : od Sienkiewicza do Kubiaka |
740 |
0 |
2 |
%a Polszczyzna i mit śródziemnomorski :zniszczenie i przetrwanie |
740 |
0 |
2 |
%a Europejskie obcowanie...tradycja, wartości i wierność |
740 |
0 |
2 |
%a Jan z Renesansu : spadek po Czarnolesie |
856 |
4 |
# |
%u http://opac.wmbp.olsztyn.pl/site/recorddetail/3222400307842 %z Rekord w katalogu OPAC WWW biblioteki %9 LinkOPAC |