Zarys ogólnej dydaktyki nauki : podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań naukowych / Dietrich Benner ; przełożył z języka niemieckiego i opracował Dariusz Stępkowski
%a Zarys ogólnej dydaktyki nauki : %b podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań naukowych / %c Dietrich Benner ; przełożył z języka niemieckiego i opracował Dariusz Stępkowski.
246
1
#
%i Tytuł oryginału: %a Umriss der allgemeinen Wissenschaftsdidaktik : %b Grundlagen und Orientierungen für Lehrerbildung, Unterricht und Forschung, %f 2020
250
%a Wydanie pierwsze.
260
#
%a Kraków : %b Oficyna Wydawnicza "Impuls", %c 2021.
300
%a 423 strony : %b ilustracje ; %c 24 cm.
336
%a Tekst %b txt %2 rdacontent
337
%a Bez urządzenia pośredniczącego %b n %2 rdamedia
338
%a Wolumin %b nc %2 rdacarrier
380
%a Książki
380
%a Publikacje naukowe
388
1
%a 2001-
490
1
%a Pedagogika Nauce i Praktyce
504
%a Bibliografia, netografia na stronach 389-411. Indeksy.
520
8
%a "Autor podejmuje kwestie o kluczowym znaczeniu nie tylko dla współczesnej dydaktyki, lecz także pedagogiki jako jednej z dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. W centrum jego zainteresowań znalazła się dydaktyka nauki – kategoria, która w Polsce rzadko bywa przedmiotem analiz i badań pedagogicznych. Przyjęło się bowiem sądzić, że sztuką nauczania nauki mogą się zajmować – co najwyżej – dydaktyki szczegółowe, nie zaś dydaktyka ogólna.
520
8
%a Czytelnik w trakcie lektury ma rzadko spotykaną szansę zrozumienia, w czym tkwi tożsamość pedagogiki jako nauki. Jest to o tyle ważne, że współcześnie obserwujemy silną tendencję do redukowania dyscypliny, jaką jest pedagogika, do jakiejś części psychologii, socjologii, filozofii itp. Pedagodzy przejawiają dziwną skłonność do bezrefleksyjnego przejmowania języka, teorii i metod innych dyscyplin naukowych. Wskutek tego w tekstach pedagogicznych aż roi się od »izmów«, a sama pedagogika i jej przedstawiciele tracą z pola widzenia obowiązek tworzenia wiedzy, która będzie społecznie »zdrowa« i posłuży do rozwiązywania palących problemów praktyki edukacyjnej." Z recenzji prof. dr. hab. Henryka Mizerka [z okładki].
520
8
%a "Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej, którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki. Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się" [ze wstępu].
536
%a Tłumaczenie zostało dofinansowane przez Instytut Goethego
650
9
%a Teoria nauczania
650
9
%a Filozofia edukacji
650
9
%a Pedagogika %2 DBN
650
9
%a Kształcenie nauczycieli %2 DBN
650
9
%a Kompetencje dydaktyczne %2 DBN
650
9
%a Nauczanie
650
9
%a Samokształcenie %2 DBN
650
9
%a Uczenie się %2 DBN
655
9
%a Monografia %2 DBN
658
%a Edukacja i pedagogika
658
%a Historia
700
1
#
%a Stępkowski, Dariusz %d (1968- ). %e Tłumacz %e Redaktor
710
2
#
%a Oficyna Wydawnicza Impuls. %e Wydawca %4 pbl
830
0
%a Pedagogika Nauce i Praktyce
856
4
#
%u http://opac.wmbp.olsztyn.pl/site/recorddetail/3223201548282 %z Rekord w katalogu OPAC biblioteki %9 LinkOPAC
920
%a 978-83-8095-896-8
920
%a 978-83-7587-905-6
"Autor podejmuje kwestie o kluczowym znaczeniu nie tylko dla współczesnej dydaktyki, lecz także pedagogiki jako jednej z dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. W centrum jego zainteresowań znalazła się dydaktyka nauki – kategoria, która w Polsce rzadko bywa przedmiotem analiz i badań pedagogicznych. Przyjęło się bowiem sądzić, że sztuką nauczania nauki mogą się zajmować – co najwyżej – dydaktyki szczegółowe, nie zaś dydaktyka ogólna.
Czytelnik w trakcie lektury ma rzadko spotykaną szansę zrozumienia, w czym tkwi tożsamość pedagogiki jako nauki. Jest to o tyle ważne, że współcześnie obserwujemy silną tendencję do redukowania dyscypliny, jaką jest pedagogika, do jakiejś części psychologii, socjologii, filozofii itp. Pedagodzy przejawiają dziwną skłonność do bezrefleksyjnego przejmowania języka, teorii i metod innych dyscyplin naukowych. Wskutek tego w tekstach pedagogicznych aż roi się od »izmów«, a sama pedagogika i jej przedstawiciele tracą z pola widzenia obowiązek tworzenia wiedzy, która będzie społecznie »zdrowa« i posłuży do rozwiązywania palących problemów praktyki edukacyjnej." Z recenzji prof. dr. hab. Henryka Mizerka [z okładki].
"Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej, którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki. Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się" [ze wstępu].
Informacja
Anonimowy użytkownik nie może zamawiać i rezerwować dokumentów!
wyszukiwanie rozszerzone - obejmuje warunek w różnych formach ze względu na inne końcówki fleksyjne (stemming), synonimy, brak znaków diakrytycznych itp.
wyszukiwanie precyzyjne - obejmuje warunek tylko w podanej formie. Nie uwzględnia się tutaj innych końcówek fleksyjnych, synonimów, braku znaków diakrytycznych itp.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Prześlij opinię
Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.