Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stereoacuity in preschool children – could the Randot stereotest be the screening test to prevent amblyopia?

Tytuł:
Stereoacuity in preschool children – could the Randot stereotest be the screening test to prevent amblyopia?
Stereopsja u dzieci przedszkolnych – Test Randota jako badanie przesiewowe w wykrywaniu niedowidzenia?
Autorzy:
Muskalska, Anita
Chlasta-Twardzik, Edyta
Sędziak-Marcinek, Bogumiła
Krok, Magdalena
Pojda-Wilczek, Dorota
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Tematy:
amblyopia
randot stereotest
stereoscopic vision
prevention
preschool children
screening
stereoacuity
dzieci 12-letnie
program zdrowotny
frekwencja próchnicy
dmft
lakowanie zębów trzonowych
Źródło:
Annales Academiae Medicae Silesiensis; 2019, 73; 194-198
1734-025X
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
INTRODUCTION: Amblyopia in the preschool age may lead to abnormal psychomotor development. It may result from binocular visual disorders (anisometropia, vision defects, strabismus, cataract, others) and leads to a lack of stereoscopic vision or to reduced stereoacuity in adulthood. Early detection of amblyopia can provide a chance for treatment to improve vision and for appropriate development of the child. MATERIAL AND METHODS: The examination was performed using the Randot stereotest and a set of wooden blocks. 412 girls and 398 boys in the age range of 3 to 7 years were examined. In the case of a lack of stereoscopic vision, the children were referred for an ophthalmological examination. Analyses were performed using the Cochran-Armitage and Jonckheere-Terpstry tests for trend in MedCalc and SPSS 17.0 software. RESULTS: Stereoacuity was not found in 18 (2.2%) children. Most of the examined children had a stereoacuity level of 100 seconds of arc: 76% of the 3-year-old children, 46% of the 4-year-old children and 60% of the 5-year-old children. Among the older children the highest percentage reached the stereoacuity level of 70 seconds of arc. The level of stereopsis increases with age statistically significantly. Binocular amblyopia caused by refractive errors was found in children in whom stereopsis was not found. CONCLUSIONS: The Randot stereotest turned out to be an effective tool in detecting binocular vision disorders in preschool children. The authors suggest implementing the Randot stereotest to complement the screening program to detect amblyopia in preschool children.

WSTĘP: Zaburzenia rozwoju widzenia (niedowidzenie) mogą wynikać z zaburzeń refrakcji, wad wzroku, zeza, deformacji gałki ocznej lub przeszkód w ośrodkach optycznych (np. zaćma). Niedowidzenie u dzieci w wieku przedszkolnym może prowadzić do nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym. Jego wczesne wykrycie daje szansę na leczenie i prawidłowy rozwój dziecka. MATERIAŁ I METODY: Pierwszą część badania przeprowadzono za pomocą Testu Randota. Druga część badania polegała na ułożeniu przez dzieci jak najwyższej wieży zbudowanej z drewnianych klocków. Przebadano 412 dziewczynek i 398 chłopców w wieku od 3 do 7 lat. W przypadku braku widzenia stereoskopowego dzieci zostały skierowane na badanie okulistyczne. Statystyka przeprowadzona została za pomocą testów dla trendu Cochran-Armitage i Jonckheere-Terpstry przy użyciu oprogramowania MedCalc i SPSS 17.0. WYNIKI: U 18 (2,2%) dzieci stereopsji nie stwierdzono. Najwięcej dzieci osiągnęło głębię widzenia na poziomie 100 sekund kątowych: 76% 3-latków, 46% 4-latków i 60% 5-latków. Wśród starszych dzieci największa grupa osiągnęła poziom stereopsji na poziomie 70 sekund kątowych (43% 6-latków i 53% 7-latków). Wieżę z klocków prawidłowo ustawiły wszystkie dzieci (100%). Poziom stereopsji zwiększał się z wiekiem istotnie statystycznie. U dzieci bez widzenia stereoskopowego stwierdzono niedowidzenie jedno- lub obuoczne z powodu wad refrakcji. WNIOSKI: Test Randota okazał się skutecznym narzędziem w wykrywaniu zaburzeń widzenia obuocznego u dzieci przedszkolnych. Autorki sugerują wprowadzenie Testu Randota jako uzupełnienie badania przesiewowego w wykrywaniu niedowidzenia u dzieci przedszkolnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz