Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Personality self-determination and its philosophical reflection: the value of philosophical knowledge

Tytuł:
Personality self-determination and its philosophical reflection: the value of philosophical knowledge
Autorzy:
Pushkareva, Elena Aleksandrovna
Pushkarev, Yury Viktorovich
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Tematy:
adaptacyjność
osobowość samostanowiąca
refleksja filozoficzna
zdolność do refleksji
Źródło:
Polskie Forum Psychologiczne; 2019, XXIV, 1; 129-137
1642-1043
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie. Artykuł dotyczy rozwoju zdolności adaptacyjnych współczesnego człowieka w społeczeństwie informacyjnym. Celem artykułu jest społeczno-filozoficzna analiza związku między (osobistym) samostanowieniem podmiotu, pomyślną adaptacją do społeczeństwa i zdolnością do refleksji. Materiały i metody. Metodologia artykułu opiera się na analizie filozoficznej i uogólnieniu badań naukowych w zakresie rozwoju informacji i wiedzy społeczeństwa, filozofii edukacji i kształcenia w ciągu całego życia. Wyniki. Autorzy rozważają możliwe rodzaje adaptacji osoby. Ich uwaga jest skoncentrowana na adaptacyjnych możliwościach osobowościowego samostanowienia. Motywy społeczne w procesie adaptacji osobowości odgrywają najważniejszą rolę, ponieważ ukierunkowują aktywność na inną osobę, a to dostarcza podstawy do rozważań na temat społecznego znaczenia działań edukacyjnych.  Najważniejszym wskaźnikiem adaptacji osobowości, z naszego punktu widzenia, jest zdolność do świadomej wolicjonalnej samoregulacji (refleksji). Refleksja jest niezbędna do przezwyciężenia bezwładności osobowości i motywacji zewnętrznej. Nowoczesna osobowość musi przetwarzać (analizować) dużą ilość informacji. Można to zrobić z powodzeniem na podstawie systematycznej wiedzy metodologicznej dotyczącej analizy i syntezy informacji naukowych i edukacyjnych. Filozofia kreuje zdolność osobowości do myślenia krytycznego, refleksyjnego. Autorzy podkreślają, że głównym celem wiedzy filozoficznej jest rozwój zdolności refleksyjnych.  Innymi słowy, główną wartością wiedzy filozoficznej jest jej zdolność do zwiększania poziomu aktywnej adaptacji osobowości w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym. Wnioski. Autorzy stawiają tezę, że filozofia kreuje zdolność osoby do krytycznego myślenia, do refleksji, a to przyczynia się do zwiększenia zdolności adaptacyjnych autonomicznej osoby w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz