Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The assessment of acoustic effects of exploited road vehicles with the use of subjective features of sound

Tytuł:
The assessment of acoustic effects of exploited road vehicles with the use of subjective features of sound
Ocena efektów akustycznych eksploatowanych pojazdów drogowych z wykorzystaniem subiektywnych cech dźwięku
Autorzy:
Paszkowski, Waldemar
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne PAN
Tematy:
acoustic effect
sound features
road vehicles
modeling
vibroacoustics
efekt akustyczny
cechy dźwięku
pojazdy drogowe
modelowanie
wibroakustyka
Źródło:
Eksploatacja i Niezawodność; 2019, 21, 3; 522-529
1507-2711
Język:
wiele języków
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article proposed an original way to assess the acoustic effects of road vehicles in the environment, with the use of selected methods of sound modeling and simulation. The taken solution presents a way of estimating the acoustic emission to the environment, from the exploited road vehicles, using subjective sound features. In ongoing studies, it is assumed to analyze and evaluate the sound features in the following order: source - propagation way - receiver. The distribution of these features in the time and frequency domains depends on generation, propagation and immission of acoustic energy, by the partial sources of the vehicle. The obtained information in the form of an acoustic signal can be represented by physical and subjective features of the sound. The undertaken research include the use of subjective features of sound in the assessment of acoustic effects of road vehicles exploited in the environment. The developed method was verified using modeling and simulation methods based on recorded acoustic signals in an urbanized environment.

W artykule zaproponowano oryginalny sposób oceny efektów akustycznych pojazdów drogowych w środowisku, z zastosowaniem wybranych metod modelowania i symulacji dźwięku. Podejmowane rozwiązanie przedstawia sposób oszacowania emisji akustycznej do środowiska od eksploatowanych pojazdów drogowych przy wykorzystaniu subiektywnych cech dźwięku. W realizowanych badaniach zakłada się analizę i ocenę cech dźwięku w układzie: źródło-droga propagacji-odbiornik. Rozkład tych cech w dziedzinie czasu i częstotliwości uzależniony jest od generowania, propagacji i immisji energii akustycznej przez źródła cząstkowe pojazdu. Otrzymana informacja w postaci sygnału akustycznego reprezentowana może być cechami fizycznymi i cechami subiektywnymi dźwięku. Podejmowane badania obejmują sposób wykorzystania subiektywnych cech dźwięku w ocenie efektów akustycznych eksploatowanych pojazdów drogowych w środowisku. Opracowany sposób zweryfikowany został za pomocą metod modelowania i symulacji na podstawie zarejestrowanych sygnałów akustycznych w środowisku zurbanizowanym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz