Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Accounts of the Catholic Church adopting sacred pagan places throughout former Prussia in the Middle Ages

Tytuł:
Accounts of the Catholic Church adopting sacred pagan places throughout former Prussia in the Middle Ages
Adaptacja pogańskich miejsc świętych przez Kościół katolicki na obszarze dawnych Prus w średniowieczu
Autorzy:
Klimek, Robert
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Instytut Północny im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie
Tematy:
Prussian land
dioceses
Catholic Church
pagan cult places
Romove
adaptation
ziemie pruskie
diecezje
Kościół katolicki
pogańskie miejsca kultu
Romowe
adaptacja
Źródło:
Komunikaty Mazursko-Warmińskie; 2016, 294, 4; 639-658
0023-3196
2719-8979
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W XIII w. nastąpił podbój pogańskich plemion pruskich przez zakon krzyżacki. Już 29 lipca 1243 r. we włoskim mieście Anagni na polecenie papieża legat Wilhelm z Modeny dokonał podziału obszaru ziemi pruskiej na cztery diecezje: chełmińską, pomezańską, warmińską i sambijską. Sukcesywnie na podbitych obszarach Kościół szerzył idee chrześcijaństwa: budowano kościoły, zakładano parafie, narzucając Prusom nową wiarę. Prusowie za święte uważali gaje, pola i wody do tego stopnia, że nie odważyli się w nich wycinać drzew, ani uprawiać ziemi, ani łowić ryb. Powszechnie uważa się, że oprócz wymienionych miejsc świętych Prusowie mieli swoje centrum kultu zwane Romowe. Nie można wykluczyć, że tego typu centrum mogło występować na obszarze każdego z plemion. Jedno takie centrum kultu miało się znajdować w Patollen (późniejsze Groß Waldeck). Miał się tam znajdować dąb poświęcony trójcy bóstw: Patollowi, Potrimpusowi i Perkunowi. W drugiej połowie XIV w. wielki mistrz Winryk Kniprode zlecił budowę klasztoru pw. Świętej Trójcy. Klasztory powstały także w innych potwierdzonych źródłowo miejscach kultu, np.: w Świętej Siekierce, czy Łąkach Bratiańskich. Na innych miejscach kultu budowano kościoły. Takim szczególnych miejscem jest Święta Lipka, gdzie mamy potwierdzenie obrzędów pogańskich w XIV w., prawdopodobnie również w Gietrzwałdzie. Wraz z rozwojem osadnictwa na ziemiach pruskich w XIV-XV w., mimo, że powstawało coraz więcej kościołów i parafii, to jednak część Prusów dalej, najczęściej w ukryciu, oddawało cześć dawnym bóstwom. Najwyraźniej niektóre z takich miejsc z czasem były adoptowane przez Kościół, a dawne pogańskie bóstwa zastępowano chrześcijańskimi. Najwyraźniej chrześcijaństwo, niszcząc w pierwszej akcji symbole pogańskie, w dłuższej perspektywie korzystało jednak z lokalnej tradycji sakralnej, związanej ze świętymi miejscami pogaństwa. W ten oto sposób zawłaszczało utrwaloną wśród miejscowej ludności moc. Znajdowało to wyraz przede wszystkim we wznoszeniu w tych zaadoptowanych miejscach kościołów, które przejmowały część tradycji dawnych kultów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz