Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Category of Masculinity in the Polish Media Discourse on Robert Lewandowski

Tytuł:
The Category of Masculinity in the Polish Media Discourse on Robert Lewandowski
Kategoria męskości w polskim dyskursie medialnym dotyczącym Roberta Lewandowskiego
Autorzy:
Arcimowicz, Krzysztof
Data publikacji:
2020-02-29
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
męskości
Robert Lewandowski
polski dyskurs medialny
rodzina
ciało
masculinities
Polish media discourse
sport
family
body
Źródło:
Przegląd Socjologii Jakościowej; 2020, 16, 1; 12-27
1733-8069
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The fundamental objective of the studies was to reconstruct and analyze the category of masculinity in the media discourse that refers to Robert Lewandowski as well as to describe and interpret the most important discursive strategies used in creating the image of the footballer. The research material includes almost 120 Polish-language media messages: mainly Internet articles, commercial spots, and interviews, all of which appeared in the years 2013-2019. This article presents the results of the critical analysis of the discourse, including proposals of the discourse-historical approach. The prime theoretical framework of the studies is made up of the theory of hegemonic masculinity on the one hand and the theory of inclusive masculinity on the other, as well as the concept of caring masculinities. The discourse on Lewandowski is not homogeneous; it includes elements derived from different versions of masculinity. The discourse is divided into two parts: one connected with the professional sphere and the other referring to the private. The strategies describing the footballer’s professional life are quite conservative. The elements of the highest importance within this part of the discourse include hard work, success, rivalry, and the mesomorph body type. The part of the discourse referring to the footballer’s family life is dominated by the strategies connected with the concept of caring masculinities and the notion of egalitarian relationship even though it is not completely free from the traditional gender roles.

Podstawowym celem badań było zrekonstruowanie i przeanalizowanie kategorii męskości w dyskursie medialnym dotyczącym Roberta Lewandowskiego oraz opisanie i zinterpretowanie najważniejszych strategii dyskursywnych wykorzystywanych w kreowaniu obrazu piłkarza. Materiał badawczy obejmuje blisko 120 polskojęzycznych przekazów medialnych – głównie artykułów internetowych, spotów reklamowych i wywiadów, które ukazały się w latach 2013−2019. W artykule przedstawiono wyniki krytycznej analizy dyskursu przeprowadzonej z uwzględnieniem postulatów podejścia dyskursywno-historycznego. Główne ramy teoretyczne podjętych badań stanowią teoria męskości hegemonicznej, teoria męskości inkluzyjnej, a także koncepcja męskości opiekuńczej. Dyskurs dotyczący Lewandowskiego nie jest jednorodny, występują w nim elementy pochodzące z różnych wersji męskości. Ten dyskurs dzieli się na dwie części: pierwszą – związaną ze sferą zawodową oraz drugą – prywatną. Strategie opisujące życie zawodowe piłkarza są dosyć konserwatywne. Elementy o największym znaczeniu w tej części dyskursu nawiązują do ciężkiej pracy, sukcesu, rywalizacji oraz mezomorficznego wzorca ciała. Część dyskursu odnosząca się do życia rodzinnego piłkarza jest zdominowana przez strategie łączące się z koncepcją męskości opiekuńczej i pojęciem relacji partnerskiej, ale nie są one całkowiciewolne od wpływu tradycyjnych wzorców ról płciowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz