Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mapy ryzyka funkcjonowania rozległych systemów technicznych

Tytuł:
Mapy ryzyka funkcjonowania rozległych systemów technicznych
Risk maps of wide technical systems functioning
Autorzy:
Biedugnis, S.
Smolarkiewicz, M.
Podwójci, P.
Czapczuk, A.
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Politechnika Koszalińska. Wydawnictwo Uczelniane
Tematy:
niezawodność
bezpieczeństwo
zagrożenia techniczne
zarządzanie kryzysowe
mapy ryzyka technicznego
Źródło:
Rocznik Ochrona Środowiska; 2007, Tom 9; 303-311
1506-218X
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W dzisiejszym świecie mamy do czynienia z coraz większą liczbą katastrof technicznych. Niestety wzrasta nie tylko ich liczba, ale także ich rozmiar. Jedną z przyczyn powstawania coraz większej ilości awarii jest postępujący rozwój cywilizacyjny, zwiększająca się gęstość zaludnienia, urbanizacja, rozwój przemysłu, emisja niebezpiecznych związków do atmosfery, transport materiałów niebezpiecznych (TŚP) i jeszcze wiele innych zjawisk związanych z rozwojem życia człowieka. Fakty te spowodowały międzynarodową dyskusję na temat sposobów ochrony przed różnego rodzaju zagrożeniami technicznymi. Stale zwiększająca się liczba awarii, a co za tym idzie, także stale wzrastająca liczba ofiar wskazują na kierunek, w jakim powinna rozwijać się ochrona przed zagrożeniami technicznymi. Mapy ryzyka stanowią jedną z najskuteczniejszych metod wdrożenia czterofazowego modelu zarządzania kryzysowego. Mapy ryzyka technicznego pozwalają na globalną i pełną ocenę dowolnego systemu technicznego.

We have to deal with with more and more large number of technical catastrophes in the present-day world. Unfortunately not only their number grows up, but also their size. Constantly increasing number of failures, and as a result of this, also constant increasing number of victims, show direction, in which protection against technical threats should develop. Risk maps make up one of the most effective methods of application of the four-phase crisis management model. Technical risk maps allow global and full evaluation of any technical system. Risk maps of technical systems functioning make up new approach to reliability issues. In applied so far approach they had a form of statistical analysis based on statistical data. However risk maps make up the dynamic image (like functioning technical arrangement) of technical risks connected with the given technical system. The technical risk map illustrates distribution (profile) of technical risks for the analysed technical arrangement, resulting from the exact analysis of individual technical risks caused by technical internal and external threats occurring in the given technical system. Technical risk management consists in repeatable analysis newly created technical risk maps. Determination of safety levels of technical systems functioning requires large knowledge and experience of experts in various fields. Safety of technical systems is defined on the basis of partial safety analyses of individual technical subsystems. By following generalizations global system of safety for the whole technical system is gained. Analysis of the technical risk is inseparable element helping planning on the level of complex technical systems. In order to carry it out, good intentions is not enough. Also certain level of knowledge in the range of crisis management is required. The fact, that both the technical risk analysis, as well as planning can not take place without the side, for which it is created, that is users of technical system, is very important. The process of risk analysis itself is not easy one and requires application of various methods and tools, e.g. maps of technical risk. The process of risk analysis is realized most often using method of criticality, influence and effects of damages. Safety management of the system is most often based on evaluation of the weakest and the most susceptible its points.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz