Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The image of Europe and the European Union in digital media of Ukraine, Belarus, and Russia (discourse analysis 2005-2019)

Tytuł:
The image of Europe and the European Union in digital media of Ukraine, Belarus, and Russia (discourse analysis 2005-2019)
Autorzy:
Steblyna, Nataliia
Data publikacji:
2021-11-26
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tematy:
media discourse
post-Soviet countries
digital mass media
Europe
EU
political emotions
image
dyskurs medialny
kraje postsowieckie
media cyfrowe
Europa
UE
emocje polityczne
wizerunek
Źródło:
Przegląd Europejski; 2021, 3; 129-146
1641-2478
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The image of the EU and Europe in digital mass media of Ukraine, Belarus and Russia is studied in this article using the methodology of discourse analysis. Independent digital mass media Ukrainska Pravda, Nasha Niva, Lenta.ru, Novaya Gazeta are analysed (online publications from years 2005– 2019). Three images of Europe in the media are indicated as a result of the research. In Ukraine: a strong reliance on Europe as the idea is observed. The EU and its institutions are stably present in political news, but European politicians are not so popular. In Belarus: Europe doesn’t structure political discussions, however, efforts of the neighbouring EU Member States may be important in the image creation. In Russia: there is not much interest towards Europe, but some approaches to present constant clashes between Russia and the West are evident in digital mass media. The research has confirmed the main hypothesis, which supposed that the mechanisms of creating the image of Europe and the EU in post-Soviet countries’ mass media are different, and the specifics of political discourse, as well as the states’ international politics define the image.

W niniejszym artykule przedstawiono wizerunek Europy i Unii Europejskiej (UE) w mediach cyfrowych na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Badanie zrealizowano metodą analizy dyskursu. Zbadano publikacje w niezależnych internetowych mediach Ukraińska Prawda, Nasha Niva, Lenta.ru, Novaya Gazeta w latach 2005–2019. W wyniku przeprowadzonej analizy zaobserwowano kreowanie przez media trzech obrazów Europy. Na Ukrainie w dyskursie medialnym obserwuje się silne zainteresowanie Europą jako ideą. UE i jej instytucje są często obecne w wiadomościach politycznych, ale europej- 130 Nataliia Steblyna scy politycy nie są tak popularni. Na Białorusi natomiast słowo „Europa” nie porządkuje dyskusji politycznych, jednak działania sąsiadujących z Białorusią państw członkowskich UE mogą mieć kluczowe znaczenie w tworzeniu wizerunku UE. W Rosji nie widać dużego zainteresowania Europą w dyskursie niezależnych mediów, częściej dominują tematy związane z ciągłą walką między Rosją a Zachodem. Badania potwierdziły główną hipotezę, że mechanizmy kreowania wizerunku Europy i UE w mediach krajów postsowieckich są odmienne, a specyfika dyskursu politycznego i polityka międzynarodowa państw określają ten obraz/wizerunek.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz