Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rola wskazówek i przekonań w długotrwałej pamięci cen

Tytuł:
Rola wskazówek i przekonań w długotrwałej pamięci cen
The role of cues and beliefs in long-term memory for prices
Autorzy:
Barzykowski, Krystian
Leśniak, Agnieszka
Niedźwieńska, Agnieszka
Data publikacji:
2019-03-29
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
prices
memory
temporal cues
theory of change
Źródło:
Roczniki Psychologiczne; 2010, 13, 2; 125-144
1507-7888
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W badaniach pamięci cen sprzed lat osoby mają skłonność do przypominania sobie cen jako niższych niż były w istocie. Celem dwóch przeprowadzonych eksperymentów była analiza czynników wpływających na tę tendencyjność. Założono, że zaniżanie wynika z nietrafnej lokalizacji okresu, z którego cena ma być przywołana, oraz z przekonania o ciągłym i znaczącym wzroście cen. Zgodnie z przewidywaniami, tendencja do zaniżania osłabła, gdy badanym podano dodatkowe wskazówki czasowe, i nie wystąpiła w odniesieniu do produktu uważanego za taniejący. Uzyskane wyniki są spójne z asocjacyjną teorią pamięci cen Kempa (1999), zasadą specyficzności kodowania (Tulving, Thompson, 1973) oraz ujęciami pamięci podkreślającymi rolę prywatnych teorii zmiany w przypominaniu (Ross, 1989).

Several studies have indicated that people tend to underestimate prices from recent years. Two experiments were conducted to analyze factors that are responsible for the systematic bias. It has been assumed that the tendency results from misremembering the time of the price as well as general beliefs about stable and significant price increases. As expected, the tendency was diminished when participants were provided with temporal cues and did not emerge for the product that was considered to become cheaper. The results accord well with the associative theory of memory for prices (Kemp, 1999), the encoding specificity principle (Tulving & Thompson, 1973), as well as retrieval conceptualizations in which implicit theories of change are stressed (Ross, 1989).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz