Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Źródła struktur funkcjonalnych obiektów przedszkolnych - ewolucja rozwiązań projektowych w latach 1946-1980 na tle europejskim i polskim

Tytuł:
Źródła struktur funkcjonalnych obiektów przedszkolnych - ewolucja rozwiązań projektowych w latach 1946-1980 na tle europejskim i polskim
Sources of functional structures of kindergarten buildings - evolution of design solutions between 1946 and 1980 against European and Polish background
Autorzy:
Terczyńska, Ewa
Data publikacji:
2023
Wydawca:
PWB MEDIA Zdziebłowski
Tematy:
architektura przedszkolna
rozwój
przedszkole
struktura funkcjonalna
kindergarten architecture
development
kindergarten
functional structure
Źródło:
Builder; 2023, 27, 1; 16--20
1896-0642
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest przedstawienie źródeł struktur funkcjonalnych obiektów przedszkolnych w latach 1946-1980 na tle europejskim i polskim. Na przestrzeni lat przedszkola zmieniały się pod wpływem różnych koncepcji pedagogicznych. Funkcjonowały, opierając się na koncepcjach oświatowo-wychowawczych oraz na programach nauczania. Zainteresowanie problematyką wychowania przedszkolnego zdecydowanie zaczyna dominować po zakończeniu II wojny światowej. Powstają liczne programy przestrzenno-funkcjonalne, co powoduje zmianę w podejściu do projektowania obiektów przedszkolnych. W budynkach, które mają wychowywać młode pokolenia, zaczyna dostrzegać się - przede wszystkim w Europie - harmonijną spójność wnętrza z zewnętrznym otoczeniem oraz zagospodarowaniem terenu. Polskie przedszkola na tym tle prezentują się bardzo skromnie, gdyż budowane są najczęściej w tej samej technologii i kolorystyce według typowego projektu, zazwyczaj w przypadkowo dobranej lokalizacji.

The purpose of this paper is to present the sources of functional structures of kindergarten facilities from 1946 to 1980 against the European and Polish background. Over the years, kindergartens changed under the influence of various pedagogical concepts. They functioned based on educational concepts and curricula. Interest in the issues of preschool education definitely begins to dominate after the end of World War II. Numerous spatial-functional programs are created, resulting in a change in the approach to the design of preschool facilities. In buildings that are supposed to educate young generations, one begins to see - especially in Europe - a harmonious coherence of the interior with the external environment and landscaping. Polish kindergartens look very modest against this background, as they are usually built with the same technology and colors according to a typical design usually in a randomly selected location.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz