Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Współpraca samorządu terytorialnego z organami administracji rządowej w zakresie realizacji inwestycji drogowych

Tytuł:
Współpraca samorządu terytorialnego z organami administracji rządowej w zakresie realizacji inwestycji drogowych
Cooperation of Local Government with Government Administration Bodies in Terms of Road Investments
Autorzy:
Czech, Mirosław
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Rzeszowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Tematy:
decentralisation of power
local government
conflicts
government administration
road investments
decentralizacja władzy
samorząd terytorialny
konflikty
administracja rządowa
inwestycje drogowe
Źródło:
Polityka i Społeczeństwo; 2022, 20, 2; 45-59
1732-9639
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dzięki przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku widoczne różnice instytucjonalne i prawne między naszym krajem a zachodnią Europą zaczęły się zacierać. Ustanowienie Europejskiej Przestrzeni Administracyjnej, jako ogólnego modelu administracji publicznej zmierzającego do podobnych lub wspólnych rozwiązań administracyjnych, miało wpływ na rozwój administracji publicznej i jej struktur organizacyjnych. W Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, system władzy lokalnej oparty jest na zasadzie dualizmu, tzn. część zadań lokalnych wykonuje bezpośrednio administracja rządowa podporządkowana właściwym ministrom, zaś pozostałe zadania realizuje samorząd terytorialny reprezentujący interesy konkretnej wspólnoty lokalnej. Celem artykułu jest omówienie zagadnienia wzajemnej współpracy administracji rządowej z przedstawicielami samorządów terytorialnych na przykładzie realizacji inwestycji o znaczeniu międzynarodowym oraz krajowym, jakimi są planowane do wykonania newralgiczne drogowe inwestycje liniowe, które przebiegają przez teren Polski, oraz przedstawienie konfliktów interesów lokalnego społeczeństwa z globalnymi korzyściami państwa, które często są zasadniczo różne i nie zawsze rozumiane we właściwy sposób. Intensywny rozwój infrastruktury transportu drogowego, jaki obecnie odbywa się w Polsce, przy udziale polityki unijnej, ma znaczący wpływ na rozwój gospodarczy mikroregionów zarządzanych przez lokalne samorządy terytorialne, zasadne jest więc podjęcie jednolitych działań rządowych i samorządowych celem wypracowania wspólnego porozumienia zmierzającego w kierunku osiągnięcia sukcesu gospodarczego kraju w ujęciu globalnym.

With Poland's accession to the European Union in 2004, the visible institutional and legal differences between our country and Western Europe began to blur. The establishment of the European Administrative Space, as a general model of public administration  aiming at similar or common administrative solutions, influenced the development of public administration and its organisational structures. In Poland, as in most European countries, the system of local government is based on the principle of dualism, i.e.: some local tasks are performed directly by the government administration subordinated to the relevant ministers, while the remaining tasks are performed by the local government representing the interests of a particular local community. The aim of the article is to discuss the issue of mutual cooperation between the government administration with representatives of local governments on the example of realization of investments. The aim of the article is to discuss the issue of mutual cooperation of the government administration with the representatives of local self-governments, on the example of implementation of investments of international and national importance, such as key linear road investments planned to be carried out, which run through the territory of Poland and to present the conflicts of interests of the local society with the global benefits of the state, which are often fundamentally different and not always properly understood. The intensive development of road transport infrastructure currently taking place in Poland, with the participation of EU policy, has a significant impact on the economic development of micro-regions managed by local self-governments.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz