Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dynamika i aerodynamika lotu śrutu wystrzeliwanego z broni pneumatycznej

Tytuł:
Dynamika i aerodynamika lotu śrutu wystrzeliwanego z broni pneumatycznej
Dynamics and aerodynamics of pellet fired form the airgun
Autorzy:
Maryniak, J.
Ładyżyńska-Kozdraś, E.
Galińska, M.
Cichoń, M.
Data publikacji:
2005
Wydawca:
Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia
Tematy:
broń pneumatyczna
badania modelowe
pneumatic weapon
model tests
Źródło:
Problemy Techniki Uzbrojenia; 2005, R. 34, z. 95; 183-196
1230-3801
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Opracowano model fizyczny i matematyczny lotu śrutu "diabolo" wystrzeliwanego z broni pneumatycznej o lufie gładkiej i gwintowanej. Aerodynamiczną identyfikację parametryczną wykonano na drodze badań modelowych. Wykonano model śrutu o zmiennym kształcie czoła pocisku. Na drodze tunelowych badań aerodynamicznych wyznaczono zmiany bezwymiarowych współczynników w pełnym zakresie kątów natarcia 0≤α≤360°, Cz - siły nośnej, Cx - oporu aerodynamicznego, Cm - momentu pochylającego. Tak wyznaczone wspołczynniki aerodynamiczne umożliwiają obliczenia wahań pocisku w locie aż do koziołkowania włącznie. Pokazano tory lotu przy strzale z różną prędkością i przy różnym kącie rzutu.

The physical and mathematical model of “diabolo” pellet movement fired from the airgun with smooth and rifled bores is presented in the article. The aerodynamic parametrical identification was carried out by the research of models. The model of a pellet was made with a changeable shape of the ball front and through the tests in the aerodynamic tunnel the dimensionless coefficients like Cz – bearing force, Cx – aerodynamic drag, Cm – pitching moment were measured to calculate its swings at flight until loosing its flight stability. Exemplary trajectories are presented for different muzzle velocities and elevations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz