Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przemysł taboru szynowego w Polsce

Tytuł:
Przemysł taboru szynowego w Polsce
Rolling Stock Industry in Poland
Autorzy:
Graff, M.
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy TTS
Tematy:
przemysł
tabor szynowy
Polska
industry
rolling stock
Polska
Źródło:
TTS Technika Transportu Szynowego; 2017, 9; 17-34
1232-3829
2543-5728
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przed 1989 r. kolej w Polsce była podstawą transportu osób oraz towarów. Ówczesny nacisk na rozwój przemysłu ciężkiego – przewozy stali, węgla kamiennego spowodował, iż złoty wiek kolei w Polsce trwał znacznie dłużej niż w krajach zachodnioeuropejskich. Niewielka liczba samochodów prywatnych powodowała, iż kolej była traktowana jako podstawa systemu transportowego kraju, jednak była znacznie przeciążona i chroniczne niedoinwestowana. Realia gospodarki rynkowej po 1989 r. były z jednej strony nowym impuls rozwojowym, jednak upadek zakładów przemysłu ciężkiego – hut żelaza, koksowni, czy kopalni węgla kamiennego, oznaczał drastyczny spadek przewozów towarów masowych dotychczas przewożonych koleją. Dopiero przeprowadzona restrukturyzacja kolei po 2000 r., a także członkostwo w UE od 2004 r. znacznie poprawiło stan kolei w Polsce – odrodzenie się przemysłu taborowego, nowe zamówienia – początkowo na lekkie pojazdy spalinowe, później na elektryczne zespoły trakcyjne czy tramwaje nowej generacji, które zamawiano u polskich producentów, ew. wytwarzano w Polsce, także na eksport. Rozpoczęto także remonty infrastruktury kolejowej, ze znacznym wsparciem funduszy UE. Pojawienie się Pendolino na sieci PKP stało się symbolem jakościowego i technologicznego postępu, jaki dokonał sięna kolei w Polsce po 1989 r.

The railway in Poland was the basis for the transport of people and goods before 1989. At that time, the importance of the development of heavy industry and the transport of steel and hardcoal caused that the golden age of railway in Poland was much longer than in Western European countries. A smallnumber of private cars caused the railway to be regarded as the basis of the country’s transport system, but it was heavily overloaded and chronically under-invested. The realities of the free-market economy after 1989 were, on the one hand, a new impetus for development, i.e. availability of modern technologies, but the decline of heavy industry - iron works, coking plants or hard coal mines meant a drastic decrease in the mass transport of rail freight. The PKP restructuring process after 2000, as well as EU membership since 2004, has greatly improved the condition of railways in Poland - the revival of the rail industry, new orders - initially for light diesel vehicles, later for electric motor units or tramways of the new generation has been began. These vehicles were manufactured by Polish producers, or produced in Poland, also for export. Railway network revitalization has also started, with significant support with EU funds. Beginning of Pendolino exploitation on the PKP network became a symbol of the qualitative and technological progress in railways in Poland after 1989.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz