Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Creating a climate of innovation as a condition of the development SME

Tytuł:
Creating a climate of innovation as a condition of the development SME
Tworzenie klimatu innowacyjności jako warunek rozwoju MŚP
Autorzy:
Motyka, S.
Łukasik, N.
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy
Tematy:
innovation
personnel
business innovation
culture innovation
SME
innowacje
personel
innowacyjność przedsiębiorstwa
kultura innowacji
MŚP
Źródło:
Problemy Eksploatacji; 2015, 4; 31-42
1232-9312
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Environmental instability pressures companies constantly to change their products, services and processes. Not taking innovative activities in organisations possess a risk of losing their market position. Taking action in the innovation area and creating an environment supporting the development of new ideas is very important for SMEs. Introducing innovation in organisations is often joined with resistance from workers. This depends on the ossification of organisational structures, stereotyping, the lack of resources, or the fear of the novelty. Creating and introducing innovation in a company could be inhibited by a series of barriers: economic or psychosocial. Resistance to change is a complex process and affects the speed and quality of improvements. One should especially consider the types of barriers that the organisation can independently affect or even prevent, e.g., psychosocial barriers from workers. The issue of creating a climate of innovation in a Polish company from the SME sector is not often researched, but it happens in international companies. Research over the years by the authors about manufacturing companies confirms that the problem of psychological barriers is common. The aim of the article is to show the special role of employees in supporting innovation of Polish companies from the SME sector. Every company has a chance to be innovative, but it has to be consciously and systematically pursued. Innovation in organizations should be planned and consistent with strategy of the company. Searching for sources of innovation and evaluating the possibilities of their implementation in specific conditions, including one of the most important factors – humans, innovation activities can bring success.

Zmienność otoczenia zmusza firmy do ciągłych zmian swoich produktów, usług i procesów. Niepodejmowanie działalności innowacyjnej w organizacjach oznacza ryzyko utraty dotychczasowej pozycji rynkowej. Uświadomienie, zrozumienie i podjęcie działań w obszarze budowania innowacyjności oraz tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi nowych idei ma współcześnie ogromne znaczenie dla rozwoju MŚP. Wprowadzanie innowacji w organizacjach napotyka często na różne opory ze strony personelu, wynikające zarówno ze skostnienia struktur organizacyjnych, stereotypowego myślenia, braku zasobów, obaw przed nowym. Kreowanie i wprowadzanie innowacji może być utrudniane (czasami nawet uniemożliwiane) przez szereg barier o charakterze biurokratycznym, ekonomicznym czy psychospołecznym. Opory wobec zmian mają złożoną naturę, wpływają na szybkość oraz jakość usprawnień oraz często są specyficzne tylko dla konkretnych organizacji. Na uwagę zasługują szczególnie te rodzaje barier, na które organizacja może samodzielnie oddziaływać, a nawet im przeciwdziałać, czyli bariery psychospołeczne istniejące po stronie personelu. Problematyka kształtowania klimatu innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach z sektora MŚP jest rzadko badana w przeciwieństwie do firm międzynarodowych. Badania przedsiębiorstw przemysłu maszynowego przeprowadzone przez autorkę na przestrzeni lat potwierdzają aktualność tego problemu. Celem artykułu jest ukazanie szczególnej roli personelu we wspomaganiu innowacyjności polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP. Każde przedsiębiorstwo ma szansę być innowacyjne, jednak musi do tego świadomie i systematycznie dążyć. Wprowadzanie innowacji w organizacjach powinno być działaniem zaplanowanym oraz spójnym z obraną strategią przedsiębiorstwa. Dzięki poszukiwaniu źródeł innowacji, jak i ocenie możliwości ich wprowadzenia w konkretnych warunkach, z uwzględnieniem jednego z najważniejszych czynników, jakim są ludzie, działalność innowacyjna może przynosić sukcesy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz