Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Morphological changes within road incision forms in the blowdown area in the Slovak Tatra Mountains after termination of intensive forest works

Tytuł:
Morphological changes within road incision forms in the blowdown area in the Slovak Tatra Mountains after termination of intensive forest works
Autorzy:
Rojan, E.
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Stowarzyszenie Geomorfologów Polskich
Tematy:
cart roads
recent morphogenetic processes
forest works
blowdown area
Slovak Tatra Mountains
Źródło:
Landform Analysis; 2009, 10; 117-123
1429-799X
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Natural environment of the Slovak High Tatra Mountains, including landforms, underwent a rapid change. On November 19, 2004, following a disastrous bora, a blowdown area was formed covering 12,600 hectares, and bearing nearly 3 million cubic metres of fallen wood. Necessary forest clearing works related to damage mitigation began in spring 2005. These consisted in cutting and taking down the wood using heavy machinery and vehicles. Intensive after-disaster works led, however, to changes in the depth and density of cart roads. The aim of this paper is to estimate the direction and rate of changes within road dissections after intensive forest works. To achieve this task, the results of measurements of the depth of road incision along selected profiles situated at places differing by inclination and the type of exploitation were used. The collected data point to dominant, although minor role of accumulation processes over erosive ones, the latter being important during the period of relatively not intensive road exploitation. The most important factor contributing to such a denudation balance of gently inclined (up to 20 centigrade) roads appears to be human impact, dominating over properties of natural environment. Hence, termination of intensive road exploitation and introduction of anti-erosive measures, such as steps on steeper (more than 15 centigrade) road segments, are most effective when preventing erosion processes within the latter in the blowdown area in the Slovak High Tatra Mountains.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz