Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Programy profilaktyczne na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa hybrydowego

Tytuł:
Programy profilaktyczne na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa hybrydowego
Prevention programs to improve hybrid security
Autorzy:
Mazur, Jadwiga
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Tematy:
zagrożenia hybrydowe
bezpieczeństwo
profilaktyka
radykalizacja
mowa nienawiści
hybrid threats
security
prevention
radicalization
hate speech
Źródło:
Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka; 2023, LIII, 4; 59-74
1899-6264
2451-0718
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współczesne zagrożenia hybrydowe są wyzwaniem dla kreatorów bezpieczeństwa i wymagają nowych rozwiązań w celu ich zapobiegania. Jednym z takich rozwiązań jest tworzenie programów profilaktycznych zapobiegających radykalizacji i mowie nienawiści. Programy te powinny być oparte na naukowych podstawach, dobrze zaprojektowane i uwzględniające wiedzę z psychologii, socjologii, prawa i bezpieczeństwa. Programy kierowane do młodzieży powinny uwzględniać też wyzwania związane z adolescencją i być prowadzone przez specjalistów z najnowszą wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami. Celem prezentowanego badania ewaluacyjnego programu profilaktycznego było sprawdzenie skuteczności programu edukacyjnego „Rozumiem=Szanuję”, zapobiegającego radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści. Badanie pozwoliło stwierdzić, że założone cele programu zostały zrealizowane. W celu wszechstronnego ujęcia oceny skuteczności programu zostały przeprowadzone analizy źródeł zastanych i wywołanych oraz badania jakościowe (wywiady) i ilościowe (technika ankiety), dokonywane po realizacji poszczególnych modułów programu.

Contemporary hybrid threats are a challenge for security creators and require new solutions in their prevention. One of such solution is the construction of prevention programs to prevent radicalization and hate speech. These programs should be science-based, well-designed, and include knowledge of psychology, sociology, law, and security. Programs addressed to young people should also take into account the challenges of adolescence and should be run by specialists with up-to-date knowledge, skills and competences. The aim of the presented evaluation study of the preventive program was to check the effectiveness of the educational program preventing radicalization leading to discrimination and hate speech „Rozumiem=Szanuję” (Polish for “I Understand = I Respect”). The study shows that the assumed goals of the program were achieved. In order to comprehensively evaluate the effectiveness of the program, analyzes of existing and induced sources were carried out as well as qualitative research (interviews) and quantitative research (survey technique), conducted after the implementation of individual program modules.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz