Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stereotypical Elements in the Narrative Structure of the Nationally “Other” in Contemporary Polish and Ukrainian Cinema

Tytuł:
Stereotypical Elements in the Narrative Structure of the Nationally “Other” in Contemporary Polish and Ukrainian Cinema
Elementy stereotypowe w narracji o ludziach narodowościowo „innych” we współczesnym kinie polskim i ukraińskim
Autorzy:
Rosinska, Olena
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
narrative
stereotype
feature film
ordinary consciousness
narracja
stereotyp
film fabularny
świadomość potoczna
Źródło:
Roczniki Nauk Społecznych; 2023, 51, 4; 61-81
0137-4176
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper researches topical Ukrainian and Poland cinema narratives related to interaction with the representatives of other nationalities in the territory of one country. The purpose of the research is to analyse changes in intercultural narratives related to the national stereotypes in contemporary films. The current development stage of the world culture requires new narratives –signals about that appear in the world and Ukrainian cinema. For Ukraine, these narratives become especially relevant after 2014. Now, the Ukrainians are thinking over their history and their relationship with those who the history united them with in a new way. This is perfectly illustrated by the films under analysis, Why I Am Alive (Ukrainian title: Chomu ya zhyvyi) (2015) and Shchedryk (2022), where the characters build a new discourse of their value-based existence by getting released from national stereotypes. Some stereotypes are analysed extensively in relation to films Lessons of Farsi, The Pianist, The Jew (Żyd).

W publikacji badane są aktualne narracje kina ukraińskiego i polskiego dotyczące interakcji z przedstawicielami innych narodowości na terytorium jednego kraju. Celem badań jest analiza zmian w narracjach międzykulturowych związanych ze stereotypami narodowymi we współczesnych filmach. Obecny etap rozwoju kultury światowej wymaga nowych narracji; sygnały o tym pojawiają się w kinie światowym i ukraińskim. Dla Ukrainy te narracje stają się szczególnie aktualne po 2014 roku. Teraz Ukraińcy zastanawiają się nad swoją historią i relacjami z tymi, z którymi historia ich zjednoczyła w nowy sposób. Analizowane filmy Dlaczego żyję (ukr. „Chomu ya zhyvyi”) (2015) i Shchedryk (2022), w których bohaterowie budują nowy dyskurs swojej wartościowej egzystencji poprzez uwolnienie się od narodowych stereotypów, są tego znakomitym przykładem. W szerszej analizie wybranych stereotypów uwzględniono filmy Lekcje perskiego, Pianista, Żyd.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz