Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

What Makes a Man? Body Concepts in the South Baltic During the Late Bronze and Early Iron Ages

Tytuł:
What Makes a Man? Body Concepts in the South Baltic During the Late Bronze and Early Iron Ages
Co czyni człowieka? Koncepcje ciała w strefie południowego Bałtyku późnej epoki brązu i wczesnej epoki żelaza
Autorzy:
Ślusarska, Katarzyna
Data publikacji:
2023-12-31
Wydawca:
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tematy:
First Millennium BC
anthropomorphism
body
visual narratives
pattern recognition
I tysiąclecie BC
antropomorfizacja
ciało
narracja wizualna
rozpoznawanie wzorów
Źródło:
Materiały Zachodniopomorskie; 2023, 19; 55-78
0076-5236
2956-9893
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study is to find an answer how human body was perceived and valued by the communities of the southern Baltic coast in the first half of the 1st millennium BC, i.e. during the period of development of the Lusatian culture and the Pomeranian culture associated with the Late Bronze Age and with Early Iron Age respectively. The research area included the northern part of the European Plain between the Elbe and Vistula-Narew-Bug basin. Sixteen sculptures and 35 representations engraved on urns were analysed. Pattern recognition was applied to identify them.

Celem tego studium jest próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób cielesność człowieka była postrzegana i waloryzowana przez społeczności południowego wybrzeża Bałtyku w pierwszej połowie I tysiąclecia BC, a więc w okresie rozwoju kultury łużyckiej, wiązanej z późną epoką brązu, i kultury pomorskiej odpowiadającej wczesnym fazom epoki żelaza. Obszarem badań objęto północną część Niżu Europejskiego pomiędzy dorzeczem Łaby a dorzeczem Wisły, Narwi i Bugu. Analizie poddano 16 przedstawień pełnofigurowych oraz 35 przestawień rytych na urnach ciałopalnych. Do ich identyfikacji posłużono się teorią rozpoznawania wzorców.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz