Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Traktat o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu jako narzędzie koordynacji polityki budżetowej w Unii Europejskiej

Tytuł:
Traktat o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu jako narzędzie koordynacji polityki budżetowej w Unii Europejskiej
Autorzy:
Kotliński, Kamil
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Instytut Badań Gospodarczych
Tematy:
koordynacja polityki budżetowej
Traktat o Stabilności
Koordynacji i Zarządzaniu
Pakt Fiskalny
Źródło:
Oeconomia Copernicana; 2013, 4, 2; 5-20
2083-1277
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest ocena Traktatu o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu jako narzędzia koordynacji polityki budżetowej i wskazanie niektórych konsekwencji, jakie potencjalnie niesie jego stosowanie. Wszystkie kraje należące do UE prowadzą samodzielną politykę fiskalną, niezależnie od tego, czy są członkami strefy euro czy nie. Obecnie wiadomo, że jedną z bezpośrednich przyczyn kryzysu w części państw strefy euro było stałe przekraczanie fiskalnych kryteriów konwergencji w efekcie błędnej i nieodpowiedzialnej polityki budżetowej. Dotychczas stosowane formy koordynacji polityki fiskalnej okazały się zbyt słabe, aby zapobiec destabilizacji finansów publicznych państw członkowskich. Kryzys stał się impulsem do pogłębienia integracji w sferze polityki budżetowej. Podpisany w 2012 r. Traktat o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu, zwany w skrócie Paktem Fiskalnym, jest kolejnym narzędziem koordynacji polityki budżetowej w Unii Europejskiej. W znacznej mierze jest on powtórzeniem i niewielką ewolucją Paktu Stabilności i Wzrostu. Wskazano kilka wad Paktu Fiskalnego, które mogą skutkować jego potencjalną nieskutecznością. Są to: odniesienie do salda strukturalnego, co jest regułą budżetową o stosunkowo niewielkiej przejrzystości dla opinii publicznej oraz z powodu istnienia kilku konkurencyjnych metod jego obliczania; traktat przewiduje możliwość „nadzwyczajnych okoliczności” i nie precyzuje terminu zrównoważenia budżetu, co jest zmiękczeniem rygorów fiskalnych i otwiera możliwości dla targów politycznych; kary finansowe nakładane na państwa borykające się z trudnościami budżetowymi nie poprawią ich sytuacji. Dlatego Traktat o Stabilności, Zarządzaniu i Koordynacji nie stanowi przełomu w koordynacji polityki budżetowej w Unii Europejskiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz