Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Argumenty oskarżenia i obrony sentymentalizmu religijnego i estetycznego w dobie kryzysu

Tytuł:
Argumenty oskarżenia i obrony sentymentalizmu religijnego i estetycznego w dobie kryzysu
Arguments for the prosecution and defense of religious and aesthetic sentimentality in times of crisis
Autorzy:
Winnicka-Gburek, Joanna
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Religioznawcze
Tematy:
sentymentalizm religijny
sentymentalizm w sztuce
krytyka i obrona sentymentalności
neo-sentymentalności
religious sentimentality,
sentimentalism in art
criticism and defense of sentimentality
neo-sentimentality
Źródło:
Przegląd Religioznawczy; 2018, 2/268
1230-4379
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
We can observe today the widespread neo-Thomistic criticism of religious sentimentality and contemporary criticism of aesthetic sentimentality. It seems that aversion to sentimentality is today the only thing which connects critics of religion and critics of contemporary art. The aesthetic degradation of the concept of sentimentality began with a determined, rationalist criticism made by Kant. Since then, sentimentality has been a determinant of bad taste and a paradigm of bad art. In the 1920s, Polish theologian O. Jacek Woroniecki proposed a decisive criticism of religious sentimentality. In his opinion, religious sentimentality is harmful due to the specific features of feelings, such as subjectivism, egoism, passivity and individualism. The article presents the above-mentioned and other selected positions of critics, as well as a few defenders, of sentimentality. I analyze the social consequences of such attitudes and ask about the possibility of rehabilitation of a sentimental attitude in contemporary art and religion. In view of the broadly understood crisis of culture, which manifests itself, inter alia, through difficulties in mutual communication and understanding – a reinterpretation of delicate feelings such as pity, compassion and empathy could become deeply meaningful.

Wśród przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych dominuje pogląd, że nie można prowadzić żadnych poszukiwań na tym terenie bez odniesienia do wartości. Sam postulat niezależności od wartości w badaniach może doprowadzić jedynie do realizowania w nich wartości nieuświadomionych, bądź to już na etapie wyboru przedmiotu badań, bądź na etapie ich analizy „obiektywnej” i obojętnej na aktualne i rzeczywiste problemy społeczne. Dotykamy tu problemu społecznej roli badacza, jego wrażliwości i odpowiedzialności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz