Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Learning Methods of Cognitive Agents Related to Decision Areasin DSS

Tytuł:
Learning Methods of Cognitive Agents Related to Decision Areasin DSS
Metody uczenia się agentów kognitywnych a obszary decyzyjne w swd
Autorzy:
Sobieska-Karpińska, Jadwiga
Hernes, Marcin
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Tematy:
Komputerowe wspomaganie decyzji
Systemy informatyczne
Systemy multiagentowe
Computer aided decision making
Computer system
Multi-agent system
Źródło:
Studia Ekonomiczne; 2014, 188; 206-217
2083-8611
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stosowane obecnie systemy informatyczne wspomagają podejmowanie decyzji głównie na szczeblach operacyjnym i taktycznym, natomiast stają się niewystarczające na szczeblu strategicznym. Umożliwiają one bowiem jedynie analizę formy informacji, powiązań pomiędzy wartościami ekonomicznymi, natomiast nie wspomagają procesu analizy ich znaczenia. Zasadne staje się zatem wykorzystanie narzędzi, które realizują funkcje poznawcze i decyzyjne, jakie zachodzą w ludzkim mózgu, dzięki czemu potrafią zrozumieć rzeczywiste znaczenie obserwowanych zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w otoczeniu organizacji. Do narzędzi tych należą między innymi agenty kognitywne, które często współpracują ze sobą w ramach systemu wieloagentowego, aby skutecznie osiągnąć wyznaczony cel. Jedną z najważniejszych cech agentów kognitywnych jest umiejętność uczenia się. W niniejszym artykule dokonano analizy i usystematyzowania metod uczenia się agentów kognitywnych, które mogą być wykorzystane w konkretnych obszarach decyzyjnych wspomaganych przez system informatyczny. W pierwszej części przedstawiono charakterystykę i strukturę wieloagentowego systemu wspomagania decyzji. Następnie omówiono aspekty związane z problematyką architektur agentów kognitywnych. W końcowej części artykułu przedstawiono metody uczenia się agentów wyróżniane ze względu na różne kryteria, które mogą być wykorzystane w odniesieniu do danych obszarów decyzyjnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies

Prześlij opinię

Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i mogą być niezwykle pomocne w pokazaniu nam, gdzie możemy dokonać ulepszeń. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za poświęcenie kilku chwil na wypełnienie krótkiego formularza.

Formularz