Okres od 2-3 do 10-12 roku życia.
- Struktura II ery rozwoju - okres poniemowlęcy, wiek przedszkolny, wiek szkolny
- Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne - sensomotoryczna jedność, manipulacja specyficzna
- Rozwój procesów psychicznych, stadia rozwoju poznawczego według Jeana Piageta, od stadium przedoperacyjnego do stadium operacji konkretnych, egocentryzm w mowie, myśleniu, różnice między zachowaniami sensomotorycznymi a werbalnymi, dziecięce rysunki, bazgroty nieprzedstawiające, przedstawiające, idioplastyka, schemat, realizm intelektualny, realizm wizualny, niezdolność do rozumienia przekształceń, centracja, niezdolność do odwracalności, myślenie prelogiczne, szeregowanie, klasyfikowanie, rozwój pamięci i strategii zapamiętywania, pamięć krótkotrwała, strategie służące efektywnemu zapamiętywaniu, metapamięć, amnezja dziecięca, pamięć autobiograficzna,
rozwój moralny - moralność heteronomiczna, moralność posłuszeństwa, moralność przedkonwencjonalna, konwencjonalna, postkonwencjonalna, sankcje ekspiacyjne, sankcje przez odwzajemnienie, sumienie, moralizm, komunikowanie się i rozwój mowy, eksplozja nazywania, eksplozja gramatyki, kompetencja narracyjna, kompetencje konwersacyjne, mowa egocentryczna, behawioryzm a nabywanie mowy, natywizm a nabywanie mowy, podejście społeczno-interakcyjne a nabywanie mowy, mowa matczyna, mowa udziecinniona
- Zabawa i nauka - zabawa na serio, naśladownictwo, zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne/dramatyczne, gry z regułami, zabawy symboliczne, na niby, uczenie się spontaniczne i pod kierunkiem, przedszkole a wyrównywanie szans, dywersyfikacja form edukacji małych dzieci (Anglia, Portugalia, Francja)
- Rozwój społeczny i osobowości - autonomia versus wstyd i wątpliwości, autonomia, niezależność, poczucie sprawstwa,
przedsiębiorczość, poczucie adekwatności i produktywności, kompetencja, style wychowania a kształtowanie się osobowości (styl autorytatywny, permisywny, autorytarny, niedbały, niezaangażowany), indywidualność, kształtowanie się samooceny, samoakceptacja, rozwój świadomości Ja, gotowość szkolna, elementarne kompetencje szkolne, relacje z dorosłymi i z rówieśnikami, dystans, autorytet, przywiązanie, zabawa równoległa, zabawy współne, wiek koleżeństwa, praca grupowa, tutoring rówieśniczy, segregacja płciowa, identyfikacja z płcią, przyjaźń, jakość kontaktów a status socjometryczny, środowisko wychowawcze dziecka
- Kryzysy w rozwoju - kryzys trzeciego, szóstego, siódmego roku życia.